Før du begynder
Alt på et bræt
Det bliver du bedre til:
• At aflure regler og spilmekanikker i computerspil.
• At designe dit eget brætspil.
Det skal du bruge:
Før du begynder
Det bliver du bedre til:
• At aflure regler og spilmekanikker i computerspil.
• At designe dit eget brætspil.
Det skal du bruge:
Trin for trin
Hvordan vil Pacman se ud som brætspil?
Pacman har nogle centrale elementer, som udgør spillet. Disse elementer kaldes spilmekanikker:
TIP: Gode ting at starte med:
1. Hvordan skal brætspils-pladen se ud?
2. Skal den være bygget op som en labyrint eller en lang sti?
3. Hvordan vil I optjene og holde styr på point i jeres brætspil?
4. Hvordan fungerer spøgelserne i brætspillet? Er de bestemte felter man ikke må lande på, er de et kort man trækker, eller styrer en af spillerne et eller flere af spøgelserne? Hvad skal der ske med en spiller, når man udsættes for et spøgelse?
5. Hvordan vil I vende faren ved spøgelserne om, så man kan jage dem, i stedet for at de jager én selv? Kan man fx trække et kort, der vender situationen om, eller sker det, hvis man lander på et særligt felt?
6. Hvordan vinder man spillet?
7. Hvad hedder spillet?
Eksempel på regler til Pacman som brætspil.
Før du/I begynder at producere din SmåP, er der et par ting at overveje.
Brug ikke for lang tid på at udsmykke spillet. Det skal muligvis ændres senere. Det vigtige er, at det kan spilles.
Forsøg at tænke på jer selv som testbrugere. Det vil sige læg mærke til, når noget i spillet ikke virker og skriv det ned. Tænk over følgende ting:
- Er spillet sjovt?
- Gik det for hurtigt, eller tog det for lang tid at spille spillet igennem?
- Hvordan er chancerne for at vinde spillet undervejs. Bliver det for hurtigt tydeligt, hvem der vinder?
Spørg gruppen der har spillet jeres spil:
Diskutér i jeres egen gruppen, om de andres oplevelse af jeres spil passer godt til det, I besluttede under ”Til hvem, hvor og hvorfor?”